tirsdag 17. august 2010

Tekken (2010) - Nå har spillet blitt film!

Tekken - ANMELDELSE!
År: 2010
Sjanger: Action
Regi: Dwight H.Little

På tide å ta for seg en film av nyere dato. Den populære videospillserien Tekken har blitt til film til stor glede for fans verden over. Selv er jeg den stolte eier av Tekken 3 for PlayStation1, og jeg husker at jeg spilte mye Tekken i mine
yngre år. Spørsmålet er: Har denne filmen noe interesse for de som ikke har noe forhold til videospillene? Neppe.

Det første som slo meg er at denne filmen ikke passer som en film av 2010-kaliber. Slåssing og spesialeffekter har vi sett før. Jeg fikk litt Matrix-feeling. Jeg husker hvor imponerende det var å se slossingen i Matrix-filmene, men nå imponerer det ikke like mye lenger. Nå handler jo Tekken om nettopp slåssing, og det var jo det som var fokuset her. Og i den sammenheng er jeg ikke overrasket over den syltynne handlingen.

Hovedpersonen er ikke overraskende Jin Kazama, som jo har vært på coveret av samtlige av Tekkenspillene. Hva som er storyen bak videospillene har jeg ikke helt oversikten over, men det kan se ut som at regissør Dwight H.Little har forsøkt å skape en Tekkenfilm som holder seg tett inntil spillene. Det er forsovet greit nok, men mye kunne vært gjort annerledes. Av de kvinnelige karakterene har Dwight valgt å bruke Nina, Anna og Christina (sistnevnte har jeg ikke noe forhold til, hun eksisterte ikke i Tekken 3). Alle tre kler seg i utfordrende kostymer, den ene verre enn den andre. Hvor har det blitt av Xiaouy og Julia? Det er typisk at de kvinnelige karakterene som har blitt valgt er de som spiller mest på kropp, utseende og sex. Det blir noe gutteaktig og harry over det hele. Er vi ikke litt ferdig med dette nå?

En annen ting jeg synes var skuffende var at Dwight valgte å la det hele utspille seg i mørke og regnvær, med bombing og uteliggere bak hvert hjørne. Når en først skal lage en film av Tekkenuniverset, hvorfor ikke vise noe mer forlokkende enn en wrestlingaktig stadium og mørke bakgater?

En annen ting var de litt halvgode skuespillerprestasjonene. Hovedrolleinnehaver, Jon Foo (bildet) gjør en ok jobb som Jin Kazama, men klarer aldri helt å overbevise. Noen steder blir det til tider ufrivillig komisk. Jeg sitter igjen med følelsen av å ikke helt få svar på hvem Jin er.

For å trekke fram noe positivt tilslutt for dere Tekkenfans: jeg frydet meg over å se flere av karakterene fra spillene, særlig Brian Fury (bildet) som var en av mine favoritter. Og det er imponerende at Eddie har de samme "movsa" som han har i spillene. Filmen har en viss underholdningsverdi dersom man har brukt utallige ettermiddager på å kjempe mot alle karakterene og runde spillet. For de av dere som ikke prøvd Tekken: se heller Matrix, den er bedre.

Terningkast: 2