fredag 13. august 2010

Jenter (2007) - Den ultimate jentefilmen?

Jenter
År: 2007
Sjanger: Dokumentar
Regi: Hanne Myren

Det er fredag kveld, og jeg har kost meg med film som jeg så ofte gjør. Denne gangen valgte jeg å se igjen Jenter som kom ut for tre år siden. Jeg har sett den et par ganger før, og jeg husker at den traff noe i meg første gang jeg så den. Den er en dokumentar på linje med Margreth Olins Ungdommens Råskap (2004). Personlig mener jeg at Olins film forteller mer enn Jenter gjør, og at den gir seeren et bedre innblikk og fortståelse for hva som skjer mellom ungdommene på Hauketo ungdomsskole.



Allikevel er det noe med Jenter som treffer nettopp meg som selv er en ung jente (men forøvrig i ferd med å bli voksen). Jeg vet så altfor godt hvordan det var å være 13 år; usikker og livredd for å skille seg ut fra mengden. Jentene i filmen, og særlig da hovedpersonen Iselin er av det typiske slaget av jenter som roter seg bort i røyking, hasj, dårlige miljøer og dramatikk. De er egentlig usikre og "uskyldige" alle sammen, men gjør det de kan for å ikke bli utstøtt av gjengen. Det filmen forteller mest om er vennskap mellom jenter i en alder der små ting utgjør en stor forskjell. Jeg var selv en del av en jentegjeng på fire og jeg husker hvor mye drama det var oss imellom.

Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale filmen til alle, fordi materialet den bygger på er for tynt og det som kommer fram har lite eller ingen interesse for flere aldersgrupper. Men for jenter av min generasjon er det godt å få et innblikk i unge jenters hverdag; deres angst for å ikke passe inn, konfliktene som oppstår, og gruppepress. Rett og slett fordi det finnes alt for lite av det idag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar